Recorregut del GaS

En aquesta dotzena edició del GaS el recorregut serà el mateix que l’any anterior: la cursa s’endinsarà pel bosc que deixa a la esquerra Penjallops, arribarà a Can Barata i baixarà tot vorejant el Turó de Can Camps i la bòbila que hi ha enfront de l’escola japonesa.

Un cop s’arribi a HP, caldrà fer-li la volta a la masia de Can Graells per la pista de terra que ressegueix tot el perímetre intern del site i el camp de futbol per acabar davant dels vestuaris del camp de tenis.

Amb aquest nou traçat del GaS, hi ha més pista que amb el recorregut clàssic d’edicions anteriors, així com unes vistes més maques per gaudir de l’entorn durant la cursa (veure descripció).

Durant aquesta edició tindrem novetats. La antiga cursa que realitzaven a peu els altres participants esdevindrà una cursa d'orientació. Aquesta tindrà lloc dins de l'espai del site d'HP i els participants hauran de buscar tota una sèrie de fites per aconseguir acabar-la. No caldrà correr i es podrà fer caminant i en familia. Tot i així també hi hauran premis per als que consegueixin més fites en el menor temps possible.

El recorregut del GaS

El recorregut del GaS és una barreja d’asfalt (20%) i pistes i corriols de terra (80%), al voltants del bosc de Can Graells i de Can Camps. Són 7 km i escaig de longitud amb uns desnivells acumulats de 170m de pujades i 170m de baixades aproximadament que es poden fer de forma competitiva corrent a peu o de forma no competitiva en bicicleta o passejant.

Vista aèria del traçat del GaS:

Descripció del recorregut del GaS:

1. SORTIDA al costat dels vestuaris de la pista de tenis i
2. pujada seguint la carretera interna fins
3. l’entrada de cotxes que es travessa sortint del site i seguint la carretera (Av. Graells) a l’esquerra cap a l’escola japonesa.
4. Just davant de l’escola japonesa es deixa la carretera i es continua tot recte per la pista que va a parar al camp d’aeromodelisme,
5. seguint la pista principal durant uns 800m. Just després
6. d’una pujada
7. s’arriba a un cruïlla (des d'on en un dia clar es pot veure Montserrat) i es continua per la pista 50 metres més fins arribar a
8. una bifurcació. Aquí s’ha de continuar per la pista de l’esquerra (camí del bosc) deixant la pista principal.
9. Es segueix el camí del bosc durant 1km fins que s’acaba tot just després de una pujada curta però intensa i s’arriba a
10. un tram de pista asfaltada per la que es continua durant uns 100m abans de deixar-la per
11. un corriol que surt a l’esquerra i que és paral·lel a la pista, tot continuant fins que s’arriba a
12. una cruïlla de la pista asfaltada amb la pista principal que s’havia deixat en entrar pel camí del bosc. Es baixa aleshores per
13. la pista principal fins arribar de nou a la bifurcació i
14. es gira ara a mà esquerra seguint la pista que porta cap a la bòbila. Després d’una pujada i un cop passada la bòbila
15. es gira a l’esquerra per l’Avinguda Graells i
16. s’entra a hp per l’accés nord
17. girant immediatament a la dreta i agafant el camí paral·lel a la reixa que limita hp, tot passant al costat de la masia en ruïnes de Can Graells i de l’arbreda
18. fins arribar al camp de futbol després d’un tobogan.
19. Es continua fins arribar al camí al costat de la reixa de l’Avinguda de la Generalitat (avinguda ampla del Deutsche Bank) vorejant el camp de futbol
20. fins a la línia d’ARRIBADA que coincideix amb la de SORTIDA.

Perfil del traçat del GaS:

Pendents del traçat del GaS:

Durant el recorregut, si les forces ens acompanyem, podrem gaudir d’un tram de bosc mediterrani ben conservat. La seva vegetació que està formada bàsicament per:

Tres espècies arbòries:
  • El pi blanc (Pinus halepensis). Es el pi que es troba a les zones de baixa muntanya. Sovint ocupa àrees que abans eren camps de conreu, vinyes o zones cremades.
  • L’alzina (Quercus ilex), és l’arbre mediterrani per excel·lència i un dels components fonamentals de les associacions vegetals dels nostres boscos.
  • El roure (Quercus ruber), podem trobar exemplars aïllats aquí i allà.

Arbusts:
  • La mata o llentiscle (Pistacia lentiscus), de fulles fosques i brillants, el fruits són petites boles vermelles o negres que antigament es feien servir per fer oli de cremar.
  • Romaní (Rosmarinus officinalis)
  • Llampúdol (Rhamnus alaternus). Arbust sovint molt gran, fulles fortes i fosques, es pot reconèixer perquè al mirar les fulles a contra llum tenen el perímetre transparent.
  • L’arbocera (Arbutus unedo). Amb fruits semblant a cireres però de gust i textura totalment diferent. Els fruits surten a la tardor al mateix temps que les flors que produiran el fruit un any més tard.
  • Abatzer (Rubus ulmifoliuss) Sovint les seves punxes ens deixen un record de l'estada pel bosc. El fruit, la mora surt a l'estiu.
  • El coscoll (Quercus coccifera). Emparentat en l'alzina però més petit, fulles punxegudes i verdes per sota (al contrari de l'alzina que són blanquinoses)
  • La canya (Arundo donax). Difícil de classificar com arbust, és una gramínia enorme que rés te que envejar al bambú.
  • Roser silvestre (Rosa serpervivens). Semblant als rosers de cultiu però amb una flor molt més senzilla, de 5 pètals oberts, així i tot molt maca i olorosa.

Lianes:
  • L'alitja (Smilax aspera), molt comuna pot convertir un bosc en un terreny infranquejable, fulles en forma de cor i pues per tot arreu.
  • L’heura (Hedera helix). Que sovint puja i envolta els troncs dels arbres.
  • La mare-selva (Lonicera implexa). Una liana on la tija sembla travessar les fulles per la meitat. Flor molt curiosa de color blanc o rosat.

Recorrido del GaS
En esta 12ª edición del GaS, el recorrido será el mismo que el de la edición anterior: la carrera se adentrará en el bosque dejando Penjallops a mano izquierda, llegará a Can Barata y bajará bordeando el collado de Can Camps y el ladrillar que hay en frente de la escuela japonesa.

Una vez se llegue a HP, habrá que darle la vuelta a la masía de Can Graells por la pista de tierra que bordea todo el perímetro interno del site y el campo de fútbol para acabar delante de los vestuarios del campo de tenis.

Con este nuevo trazado hay más caminos que en el recorrido clásico de años anteriores, así como mejores vistas para disfrutar del entorno durante la carrera. (ver descripción).

En esta edición tendremos novedades. El antiguo recorrido que realizaban a pie los demás participantes se convertirá en una carrera de orientación. Esta tendrá lugar dentro de las instalaciones de HP y los participantes deberán buscar toda una serie de hitos para tratar de terminarla. No hace falta correr y se podrá realizar a pie y en familia. Sin embargo, también habrán premios para los que consigan más hitos en el menor tiempo posible.

Recorrido del GaS

El nuevo recorrido del GaS, mezcla asfalto (20%) con pistas y senderos de tierra (80%) alrededor del bosque de Can Graells y de Can Camps. Sus poco más de 7Km de longitud acumulan un desnivel aproximado de 170 metros de subidas con sus respectivos 170 metros de bajadas, que se pueden recorrer de diferentes formas: corriendo o de forma no competitiva, ya sea mediante un paseo a pie o haciendo el trazado en bicicleta.

Vista aérea del trazado del GaS:

Descripción del recorrido del GaS:

1. SALIDA junto a los vestuarios de la pista de tenis y
2. subida por la carretera interna hasta
3. la entrada de coches, que se atraviesa para salir del site. Se gira a la izquierda y se sigue por la carreta (Av. Graells) en dirección a la escuela japonesa.
4. Justo delante de la escuela japonesa se abandona la carretera y se continúa recto por la pista que va a parar al campo de aeromodelismo,
5. siguiendo la pista principal unos 800 metros. Justo después de
6. una cuesta pronunciada
7. se llega a un cruce (desde donde en un día claro se puede ver Montserrat) y se continúa por la pista 50 metros hasta llegar a
8. una bifurcación. Llegados a este punto, se debe continuar por el camino de la izquierda (sendero del bosque) abandonando así la pista principal.
9. Se sigue el camino del bosque durante 1 kilómetro hasta que se acaba tras una ascensión corta pero intensa que nos deja en
10. un tramo de pista asfaltada por la que se sigue tan sólo unos 100 metros para dejarla por
11. un sendero que se desvía hacia la izquierda y se mantiene paralelo a la pista de la que nace. El sendero va a parar de nuevo en la pista asfaltada, a la altura donde ésta se cruza con la pista principal que se había comenzado a recorrer tiempo antes frente a la escuela japonesa y que había sido abandonada al entrar en el sendero del bosque. Se baja entonces por
12. la pista principal otra vez hasta que nos encontramos de nuevo en la bifurcación, donde
13. se debe girar esta vez hacia la izquierda siguiendo la pista que conduce a la fábrica de ladrillos. Tras subir una corta rampa y dejar atrás la fábrica,
14. se vuelve a tomar la Av. Graells girando a la izquierda para así
15. entrar a hp por el acceso norte (antigua entrada de camiones)
16. girando inmediatamente a la derecha para coger el camino paralelo a la valla que delimita las instalaciones de hp y por el cual, más abajo, pasaremos junto a la masía en ruinas de Can Graells y de la arboleda.
17. De esta manera se llega al campo de fútbol después de un "tobogán",
18. continuando hasta llegar al camino que discurre paralelo al vallado de la Avenida de la Generalitat (la avenida amplia del Deutsche Bank) que bordea el campo de fútbol y
19. se llega finalmente a la línea de META, que coincide con la SALIDA.

Perfil del trazado del GaS:

Pendientes del trazado del GaS:

Durante el recorrido podemos disfrutar, siempre y cuando las fuerzas nos acompañen, de un tramo de bosque mediterráneo bien conservado. Podremos observar su vegetación formada básicamente por:

Tres especies de árboles:
  • El pino blanco (Pinus halepensis): es el pino que se encuentra en las zonas de baja montaña. A menudo ocupa áreas que una vez fueron tierras de cultivo, viñedos o zonas quemadas.
  • La encina (Quercus ilex): es el árbol mediterráneo por excelencia y uno de los componentes fundamentales de las asociaciones vegetales de nuestros bosques.
  • El roble (Quercus ruber): se pueden encontrar algunos ejemplares aislados, aquí y allá.

Arbustos:
  • La mata o lentisco (Pistacia lentiscus): de hojas oscuras y brillantes, sus frutos son pequeñas bolas rojas o negras que antiguamente se utilizaban para hacer aceite de quemar.
  • Romero (Rosmarinus officinalis): arbusto denso y aromático de aspecto espigado que conserva todo el año las hojas y el color verde. Tallos leñosos y ramificados, hojas estrechas y agudas, con margen recurvado y envés blanquecino. Las flores forman grupos y pueden ser blancas, lilas, azules e incluso rosadas, ligeramente moteadas.
  • Ladierna (Rhamnus alaternus): arbusto a menudo muy grande, hojas fuertes y oscuras, se puede reconocer porque al mirar las hojas a contra luz se puede apreciar el contorno transparente.
  • Madroño (Arbutus unedo): con frutos similares a las cerezas pero de gusto y textura totalmente diferente. Sus frutos salen durante el otoño al mismo tiempo que las flores, las cuales producirán el fruto un año más tarde.
  • Zarzamora (Rubus ulmifolius): a menudo sus espinas nos dejan un recuerdo de la estancia en el bosque. Su fruto, la mora, sale en el verano.
  • Coscoja o chaparro (Quercus coccifera): emparentado con la encina, aunque más pequeño, de hojas puntiagudas y verdes por debajo (al contrario que la encina de la que son blanquecinas).
  • La caña (Arundo donax): difícil de clasificar como arbusto, es una gramínea enorme que nada tiene que envidiar al bambú.
  • Rosal silvestre (Rosa sempervirens): similar a los rosales de cultivo, pero con una flor mucho más sencilla de cinco pétalos abiertos. A pesar de todo muy bonita y aromática.

Enredaderas:
  • Zarzaparrilla (Smilax aspera): muy común, puede convertir un bosque en un terreno infranqueable. Con hojas en forma de corazón y púas por todas partes.
  • Hiedra (Hedera helix): con frecuencia sube y rodea los troncos de los árboles.
  • Madreselva (Lonicera implexa): una liana donde el tallo parece atravesar las hojas por la mitad. Su flor es muy curiosa, de color blanco o rosado.